ایک تعارف اور ان کے دینی، معاشرتی اور سیاسی نظریات کا تجزیہ
_______________
✍️ احمد سہیل
عبداللہ بن محفود بن بیاہ {Abdallah bin Mahfudh ibn Bayyah }کی پیدائش 1935 میں ہوئی۔ وہ ایک اسلامی عالم اور علم ادیان کے ماہر ہیں اور کنگ عبدالعزیز یونیورسٹی جدہ، سعودی عرب میں اسلامیات کے پروفیسر ہیں۔
وہ چاروں روایتی سنی مکاتب فکر کے ماہر ہیں، مگر ان کا تعلق مالکی مکتبہ فکر سے ہے۔ فی الحال وہ مسلمان معاشروں میں امن کے فروغ کے لیےایک فورم کے صدر ہیں۔ اور اس کے لیے بہت سرگرم ہیں عبداللہ بن محفود بن بیاہ متعدد علمی کونسلوں میں شامل ہے جس میں اسلامی فقہ کونسل بھی شامل ہے، جو سعودی میں قائم ادارہ ہے۔ وہ انٹرنیشنل یونین آف مسلم اسکالرز کے نائب صدر بھی تھے۔ جس سے انہوں نے 2014 میں استعفیٰ دے دیا تھا۔ وہ ڈبلن میں قائم یورپی کونسل برائے فتویٰ اور تحقیق کے رکن بھی تھے، جو مسلم علماء کی ایک کونسل ہے جس کا مقصد اسلامی قانون کی اس طرح وضاحت کی تشریح اور تفھیم کرنا ہے جو یورپی مسلمانوں کی دینی حقیقتوں کے لیے حساس ہوتا ہے۔ دو دہائیوں سے زائد عرصے تک وہ دو اداروں میں کام کرتے رہے۔ ، انھوں نے مصری اسکالر یوسف القرضاوی کے ساتھ مل کر کام کیا۔ تاہم عرب اسپرنگس { موسم بہار کی تحریک} کے بعد، بن بیہ نے خود کو” قرضاوی اور انٹرنیشنل یونین آف مسلم اسکالرز” سے اپنے آپ کو علحیدہ کر لیا ااور مسلم معاشروں میں امن کے فروغ کے لیے متحدہ عرب امارات میں ایک فورم کی بنیاد رکھی۔
عبداللہ بن محفود بن بیاہ ٹمبیدرا میں ایک ایسے گھرانے میں پیداہوئے ۔ جس میں اسلامی ماحول تھا اسی دینی ماحول میں انھوں نے تمام اسلامی علوم کا مطالعہ کیا تھا۔ اس نے اپنی رسمی تعلیم کا آغاز اپنے والد محفود سے کیا۔ اس دوران انہوں نے محمد سالم بن الشین کے ساتھ عربی، بیاہ بن سالک الموسومی کے ساتھ قرآن پاک کی تعلیم حاصل کی ۔اپنی جوانی میں، وہ تیونس میں قانونی فیصلوں کا مطالعہ کرنے کے لیے مقرر ہوئے۔ موریطانیہ واپس آنے پر وہ وزیر تعلیم اور بعد میں وزیر انصاف بن گئے۔ انہیں موریطانیہ کے پہلے صدر کا نائب صدر بھی مقرر کیا گیا تھا۔ وہ جدہ، سعودی عرب میں مقیم ہیں اور کنگ عبدالعزیز یونیورسٹی میں اسلامی قانونی طریقہ کار، قرآن حکیم اور عربی کی تعلیم دیتے ہیں۔ وہ عربی اور فرانسیسی زبان میں روانی سے بولتے اور لکھتے ہی اور حمزہ یوسف ان کے مترجم کے طور پر کام کرتے ہیں۔
شیخ عبداللہ بن بیاہ حفظہ اللہ، اہل علم میں ایک انتہائی معروف اور معروف عالم ہیں۔ درحقیقت، وہ ایک عالموں کےعالم ہیں کیونکہ ان کے بہت سے طلباء کو حقیقت میں مسلم دنیا میں عالم سمجھااور تسلیم کیا جاتا ہے۔ ان کے طالب علم ان کے ساتھ انتہائی مشکل تحریریںاور متنوں کی قرات کرتے ہیں جنہیں بہت اچھے اہل علم بھی کسی سہولت کے ساتھ سمجھنے کی صلاحیت نہیں رکھتے۔ شیخ عبداللہ بن بیاہ مغربی افریقہ کے مشرقی صوبے موریطانیہ میں پلے بڑھے۔ بہت چھوٹی عمر سے، اس نے ذہنی طور پر انتہائی تحائف اور بہت ساری معلومات اور بہت سارے متن کو جذب کرنے کی گہری صلاحیت کا مظاہرہ کیا۔ اپنی تعلیم کے دوران، انہوں نے متن کی ایک غیر معمولی تعداد کو حفظ کیا. پھر، بہت کم عمری میں، وہ تیونس میں قانونی فیصلوں کا مطالعہ کرنے کے لیے لوگوں کے ایک گروپ کے ساتھ مقرر ہوئے اور ایک مدت کے لیے وہاں گئے۔ جب وہ موریطانیہ واپس آیا تو وہ وزیر تعلیم اور بعد میں وزیر انصاف بن گئے ۔ وہ موریطانیہ کے پہلے صدر کے نائب صدور میں سے بھی ایک تھے۔ تاہم، موریطانیہ کے حالات اور حکومتوں کی فوجی تبدیلی کی وجہ سے، انھوں نے پڑھانا شروع کیا، اور وہ سعودی عرب جا کر جامعہ اصول الفقہ میں ایک ممتاز پروفیسر بن گے ۔ شیخ اس وقت مسلم دنیا کی متعدد تنظیموں میں شامل ہیں، جیسا کہ تنظیم جو "المعجم الفقہی” کے نام سے جانی جاتی ہے، جو کہ تمام مسلمان دنیا سے اور تمام مختلف طبقات سے اکٹھے ہونے والے علماء پر مشتمل ہے۔ مذاہب اور مختلف نقطہ نظر؛ وہ جدید دنیا میں جدید مسلمانوں کو درپیش مسائل کے اسلامی حل کے ساتھ آنے کے لیے بہت سارے جدید مسائل کا تجزیہ اور مطالعہ کرتے ہیں۔ شیخ عبداللہ نے کئی کتابیں لکھی ہیں اور پوری دنیا میں خطبات دیے ہیں۔ ان کے پاس بہت سارے شعبوں میں مہارت ہے جو بدقسمتی سے معاصر علماء کی ایک بڑی تعداد کی طرف سے نظر انداز کر دیا گیا ہے. اس کے پاس مہارت کا ایک شعبہ ہے جسے "فقہ العقلیات” کے نام سے جانا جاتا ہے جو کہ ایک غالب اجنبی علاقے کے ساتھ مذہبی اقلیت کے طور پر رہنے والے مسلمانوں سے متعلق فقہ یا فقہی احکام ہیں۔ چونکہ مسلمانوں نے ان ممالک میں جہاں مسلمان اکثریت میں تھے حجرہ کو ترجیح دینے کا رجحان رکھتے تھے، اس لیے وہاں بہت سے علماء موجود نہیں ہیں جو اس بات سے نمٹنے کے لیے کام کرتے ہیں کہ اقلیتی علاقوں میں مسلمانوں کو درحقیقت اپنی زندگی کیسے گزارنی چاہیے اور ان مسائل سے دوچار ہونے پر انھیں کیسا برتاؤ کرنا چاہیے۔ اکثر ان کے دین کے خلاف ہوتے ہیں۔
گیارہ ستمبر کے سانحہ کے بعد، بہت سی مسلم خواتین خوف کا احساس کر رہی ہیں، اور بدقسمتی سے، کچھ نے اس سانحے کے نتیجے میں ہونے والے غلط ردعمل کی وجہ سے جارحیت کا بھی تجربہ کیا ہے۔ شیخ حمزہ کے مطابق، شیخ عبداللہ بن بیاہ کے مشورے کے مطابق، اگر کوئی عورت اپنے گھر سے باہر بالخصوص اس ملک کے بعض علاقوں میں اس بات کا یقین رکھتی ہے یا خطرے کا زیادہ امکان محسوس کرتی ہے، تو اس وقت اس کے لیے بہترین جگہ ہے۔ اس کے گھر میں ہے. اگر اسے ضرورت کے تحت باہر جانا ہو اور حقیقی خوف کا احساس ہو تو ایسے حالات میں، خاص طور پر اگر اس کے پاس اس کی حفاظت کے لیے کوئی مرد نہ ہو، تو اسے اپنی حفاظت کے لیے شریعت نے اجازت دی ہے۔ ضروریات کے اپنے احکام ہوتے ہیں۔ اسلام کے زیادہ تر پیغمبری قانون مصلح یا عام خیر پر مبنی ہے، اور یہ عقلی اور رحمدل ہے۔ حجاب کے حکم کی بنیادی وجہ خواتین کی حفاظت ہے۔ چونکہ آج کل بعض علاقوں میں حجاب پہننا اس مقصد کو پورا نہیں کر سکتا اور درحقیقت عورت کو خطرے میں ڈال سکتا ہے، اس لیے ایسے حالات میں حکم بدل جاتا ہے۔ اس بارے میں شیخ عبداللہ بن بیض کا تحریر کردہ فتویٰ تقسیم کے لیے ترجمہ کیا جا رہا ہے اور امید ہے کہ تیار ہوتے ہی دستیاب ہو جائے گا۔
اس مسئلہ کا ایک اور پہلو یہ ہے کہ مسلمانوں کو دانستہ طور پر غلط کاموں جیسے دوسروں کو نقصان پہنچانا اور ایذاء پہنچانا نہیں چاہیے کیونکہ اسلام میں اس بات پر بہت زور دیا گیا ہے کہ مسلمان کافروں کے لیے فتنہ کا باعث نہ بنیں۔ درحقیقت قرآن مجید میں ایک آیت ہے جس میں مومنین اس سے پناہ مانگتے ہیں: ’’اے ہمارے رب! ہمیں کافروں کے لیے آزمائش نہ بنا اور ہمیں بخش دے اے ہمارے رب! بے شک تو غالب اور حکمت والا ہے۔‘‘ (60.5) شیخ عبداللہ بن بیاہ نے اس بات پر زور دیا کہ یہ حکم اجتہاد پر مبنی کوئی نئی چیز نہیں ہے بلکہ یہ درحقیقت اللہ کے حکم پر مبنی ہے (تمام مسلمانوں کے لیے قطع نظر مکتبہ فکر)۔ مندرجہ بالا حالات میں شیخ حمزہ اس کے متبادل کے طور پر تجویز کرتے ہیں کہ مسلمان خواتین ٹوپی وغیرہ پہننے پر غور کریں۔ نکتہ یہ ہے کہ آج کل کسی عورت کو ظاہر ہے کہ مسلمان کی طرح باہر نکلنے کی ضرورت نہیں ہے اگر وہ یہ محسوس کرے کہ وہ نقصان کا باعث ہوگی۔ اور ہراساں کرنا ہے۔
شیخ حمزہ تجویز کرتے ہیں کہ اس وقت خاص طور پر، ہم دوسروں تک پہنچنے اور انہیں اسلام کے بارے میں تعلیم دینے کے لیے اپنی کوششوں کو دوگنا کر دیں۔ وہ نوٹ کرتا ہے کہ، عام طور پر، جواب مثبت رہا ہے۔ ہمارے بہت سے ساتھی امریکی موجودہ صورتحال سے حساس ہیں اور تعصب اور نفرت انگیز جرائم سے پریشان ہیں۔
عبداللہ بن محفود بن بیاہ مندرجہ ذیل مشورہ بھی دیتے ہیں:
✓ ستغفار کا بہت اہتمام کرنا
✓رسول اللہ صلوسلم عل پر درود زیادہ کرنا
✓اللہ کو اس کے نام "اللطیف” سے پکارنا
✓ دعاء ناصری پڑھنا
✓امام الحداد کی دعوت نبوی میں موجود اذکار کی تلاوت کرنا
✓ امام نووی کی حزب کی تلاوت کرنا
✓ ہر نماز کو ہدور کے ساتھ ادا کرنا دماغ اور دل کی موجودگی اور پوری انسانیت کے لیے دعا کرنا
ذیل میں Haywood California (US.A.) کے زیتونا انسٹی ٹیوٹ میں شیخ حمزہ یوسف (جسے امریکہ کا المیہ کہا جاتا ہے) کی گفتگو ہوئی۔ یہاں سوال و جواب کے سیشن کا ایک اقتباس پیش کیا جاتا ہے ہے۔
سوال: خواتین کو حجاب کیسے پہننا چاہیے؟
شیخ حمزہ: میرا خیال ہے کہ ہم جس علاقے میں ہیں وہ شاید امریکہ کے محفوظ ترین علاقوں میں سے ایک ہے، لیکن اس کے علاوہ اور بھی علاقے ہیں جہاں یہ خطرناک ہے۔ شیخ عبداللہ بن بیاض نے فتویٰ دیا، اور یہ بہت اچھا، صحیح فتویٰ تھا۔ ان کا کہنا تھا کہ اگر مسلمان خواتین کو کسی قسم کے نقصان یا الزام کا خطرہ ہو تو وہ باہر نہ نکلیں اور اگر باہر جانا پڑے تو ان کا کہنا تھا کہ وہ حجاب پہننے کی پابند نہیں ہیں۔ اس نے یہی کہا۔ اس نے اس کے لیے اپنے تمام اصولی ثبوت پیش کیے، اس لیے میں اس کے ساتھ یہ شرط لگاتا ہوں کہ اگر سنگین حالات ہوں، تو یہ اسلامی قانون میں جائز لائسنس کے حامل شخص کی طرف سے ایک سخت رخسہ ہے کیونکہ اسلام ایک ذہین مذہب ہے۔ قوانین انسانوں کی خدمت کے لیے ہیں۔ ہم وہاں قانون کی خدمت کے لیے نہیں ہیں۔ ہم اللہ کی خدمت کے لیے موجود ہیں، اور اسی لیے جب بھی قانون آپ کی خدمت نہیں کرتا، آپ کو اس کو ترک کرنے کی اجازت ہے، اور یہ دراصل قانون کی پیروی ہے۔ یہ وہ جگہ ہے جہاں الجھن ہے کیونکہ لوگوں کو اس کا احساس نہیں ہے۔ قانون ہمارے فائدے کے لیے ہے نقصان کے لیے نہیں۔ لہذا، اگر قانون ہمیں نقصان پہنچاتا ہے، تو ہمیں اس کی پابندی نہیں کرنی ہوگی۔ مثال کے طور پر سور حرام ہے کیونکہ یہ ہمیں نقصان پہنچاتا ہے، لیکن اگر ہم سور کھائے بغیر مرنے والے ہیں تو اب ہم قانون پر عمل نہیں کرتے کیونکہ اب قانون کہتا ہے کہ سور کھاؤ۔ اگر آپ قانون کی عبادت کر رہے ہیں، تو آپ اسے نہیں سمجھ سکتے۔ آپ مقدس قانون کی عبادت نہیں کر سکتے کیونکہ قانون آپ کی خدمت کے لیے ہے۔ یہ آپ کے مصلحت کے لیے ہے، آپ کے فائدے کے لیے ہے، اور یہی ہمارا فقہ ہے۔
رات کے وقت، خاص طور پر، لوگوں کو محتاط رہنا ہوگا. گروپوں میں رہنا ہمیشہ بہتر ہے۔ عام طور پر اکثر جگہوں پر لوگ آپ کے دفاع میں آئیں گے۔ اس علاقے میں بہت زیادہ حساسیت ہے۔ پورے ملک میں ایسی غیر مسلم خواتین موجود ہیں جنہوں نے مسلم خواتین کے ساتھ اظہار یکجہتی کے لیے اسکارف اوڑھ رکھا ہے۔ اسے ہر جگہ دکھایا مہم چلانے کی سفارش کروں گا۔ ” ان کا یہ بھی موقف ہے ۔”ہمیں اصولی قیادت کی ضرورت ہے۔ اگر آپ نے آسٹریا کے مسلمانوں اور فرانسیسی مسلمانوں کے بارے میں متحدہ عرب امارات کا موقف دیکھا ہے تو یہ قطعی طور پر ناقابل قبول ہے… بدقسمتی سے ان کا موقف یہ تھا کہ وہ صرف ان نئے قوانین سے نمٹیں جو منظور ہو رہے ہیں، کہ وہ صرف پیچھے ہٹ جائیں اور اپنے کچھ مذہبی قوانین کو ترک کر دیں۔ حقوق اس کے ساتھ متحدہ عرب امارات کی پوزیشن، قابض فلسطین کے ساتھ تعلقات کو معمول پر لانا، مصر میں بغاوت کے دوران سیسی { مصر کے صدر} کے لیے متحدہ عرب امارات کی حمایت اور امریکہ اور کینیڈا میں مسلمانوں کی موجودگی کو کمزور کرنا شامل ہے۔
عبداللہ بن محفود بن بیاہ کی تصانیف:
• The Craft of the Fatwa and minority fiqh, 2005.[24]
• A dialogue about human rights in Islam, 2003.
• Ideological opinions (فتاوى فكرية)
• Amaly al-Dalalat (Usul alfiqh), 2003.
• Terrorism: a Diagnosis and Solutions
• The Discourse of Security in Islam and the Culture of Tolerance and Harmony
• Fatwas and Reflections
• A clarification on the various legal opinions pertaining to financial transactions
• The Benefits of Endowments
• Evidence for those suffering from illnesses on the immense Divine award that awaits them
• Aims and their Proof